Starosna diskriminacija je rasprostranjena u društvu i može se pronaći posvuda, od svakodnevne komunikacije, radnih mjesta i zdravstvenog sustava do stereotipa koje viđamo na televiziji, u oglašavanju i vrlo često u medijima. Prema izvještaju Ujedinjenih Naroda, jedna od dvije osobe ima predrasude temeljene na dobi čineći tako starosnu diskriminaciju najčešćim i najprihvatljivijim oblikom diskriminacije u svijetu. Poput ostalih diskriminacija, temelji se na predrasudama i pogrešnim uvjerenjima. Manifestira se na više razina, a najviše pogađa osobe starije životne dobi.
Osim što je razočaravajuće vidjeti kako društvo često zanemaruje vrijedne doprinose i iskustva starijih odraslih osoba što ima značajan utjecaj na psihofizičko zdravlje i stanje starijih, starosna diskriminacija ima dalekosežan utjecaj na cijelo društvo – socijalnu inkluziju, generacijske odnose, ekonomske aspekte i cjelokupan društveni razvoj.
Kampanja „stopAgeism“ inicijalno će trajati godinu dana, no cilj je pretvoriti je u kampanju koja stari zajedno s nama, odnosno cilj je da uz pomoć ostalih aktera društva postane svojevrsni pokret.
Aktivnosti kampanje „stopAgeism“ provoditi će se u suradnji s drugim organizacijama civilnog društva, jedinicama lokalne uprave i samouprave, školama i institucijama te će poticati interakcije između osoba različite dobi s ciljem promicanja razumijevanja i poštovanja među generacijama.
Kampanja „stopAgeism“ je namijenjena svim dobnim skupinama, no najviše aktivnosti u prvoj godini provođenja orijentirano je na djecu, mlade te na sektor socijalnih djelatnosti i zdravstvene skrbi.
Ciljevi kampanje
Primarni ciljevi su:
- suzbijanje i smanjivanje starosne diskriminacije (osvijestiti diskriminatora u sebi );
- osvješćivanje društva o postojanju starosne diskriminacije, njenim oblicima, štetnosti i prepoznavanju diskriminacije;
- stvaranje javnog mnijenja da su stariji sugrađani naš vrijedan gospodarski i društveni resurs, nikako teret društva
- povećanje međugeneracijske solidarnosti:
- provođenje istraživanja o starosnoj diskriminaciji (RH nema gotovo nikakvih podataka o tom globalnom izazovu), sukladno UN-ovim preporukama
- bolje razumijevanje starenja u društvu a naročito među mlađom populacijom
- adresiranje problema diskriminacije u sustavima zdravstvene i socijalne skrbi
- pozivati na djelovanje i pridruživati sve slojeve društva (građane svih dobi, medije, poduzetnike, javne službe i institucije, organizacije civilnog društva, jedinice lokalne uprave i samouprave, Vladu i ministarstva u svjetski pokret #AWorld4AllAges
Sekundarni ciljevi:
- adresirati važnost društveno odgovornog ponašanja
- organizirati pomoć neformalnim njegovateljima starijima
- promovirati rad sa starijima u socijalnoj i zdravstvenoj skrbi kao društveno poželjan i koristan
- poticati voluntarizam
- izdati prvi hrvatski priručnik za prepoznavanje i suzbijanje starosne diskriminacije uz pomoć AI
- zagovarati i promicati važnost donošenja Nacionalne strategije za borbu protiv demencije
- prijaviti kampanju UN-u i WHO-u i tako registrirati RH kao jednu od država koja aktivno radi na suzbijanju starosne diskriminacije
- oformiti do kraja 2024. godine barem jedan grad/zajednicu u RH u sklopu „National programme for age-friendly cities and communities“ inicijative UN-a i WHO-a u koji je do sada uključena 51 država i više od 1700 gradova i zajednica, a Republika Hrvatska još nema registriranih
- promovirati važnost održivog razvoja budući obzirom da je suzbijanje starosne diskriminacije visoko na listi prioriteta Plana održivog razvoja do 2030
Uklapanje kampanje u globalne planove:
Kampanja i aktivnosti kampanje uklapaju se i slijede nacionalne ali i sve globalne preporuke za suzbijanje starosne diskriminacije, i to:
- UN-ov i WHO-v globalni pokret protiv starosne diskriminacije #AWorld4AllAges u kojem Republika Hrvatska još nema registriranih zbivanja
- UN-ov plan „Desetljeće zdravog starenja 2021 – 2030“ sa starijim osobama u središtu koji je podijeljen na djelovanje u 4 područja: suradnja različitih sektora i dionika usmjerenih na promjenu načina na koji razmišljamo, osjećamo i djelujemo prema starijima; razvijanje i ulaganja u okolinu prilagođenu starijima stvaranje integriranih usluga zdravstvene i socijalne skrbi; te osiguravanje pristupa dugotrajnoj skrbi za starije osobe.
- Smjernice Europske komisije za suzbijanje starosne diskriminacije
- Izvješće Ureda pučke pravobraniteljice za 2022. godinu – aktivnostima su se nastojale pokriti gotovo sve preporuke vezane za prava i položaj starijih osoba u Republici Hrvatskoj
Aktivnosti kampanje
Većina aktivnosti planirana je direktnim kontaktom (radionicama, predavanjima, eventima, emisijama..), budući da je to način koji daje nabolje rezultate. Neke od aktivnsoti:
1. Organiziranje i provođenje radionica u školama na temu procesa starenja, odnosa prema starijima i međugeneracijske solidarnosti s provođenjem anketa o percepciji starenja i starosnoj diskriminaciji, učenici će biti ambasadori kampanje „stopAgeism“
2. Poticanje i organiziranje volonterskih grupa iz osnovnih škola u posjet domovima za starije- povezivanje i poticanje zainteresiranih za kontinuiranu suradnju
3. Organiziranje online predavanja za zdravstvene radnike u zdravstvenoj skrbi, adresirati problem starosne diskriminacije i odnosa prema starijim osobama u zdravstvu
4. Organiziranje online radionice tj predavanja za domove za starije (u suradnji s županijama, Ministarstvom rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
5. Organiziranje i provođenje radionica praktične njege za neformalne njegovatelje – prvoj fazi dogovorena suradnja s Karlovačkom županijom za područje Karlovačke županije
6. Održavanje info predavanja po društvenim centrima i dnevnim boravcima za starije osobe
7. Organizirati natječaj za promociju starenja–i međugeneracijske solidarnosti za učenike
8. Kontinuirano provođenje istraživanje na temu starosne diskriminacije
9. Kontinuirana suradnja s medijima
O organizatoru kampanje
Inicijator i organizator kampanje je Udruga za informiranje, širenje i razvoj socijalnih usluga za starije osobe „starKA“, osnovana u prosinu 2020. godine. Koncept i ideja rješenja kampanje potpisuje Sabina Angelina Latin, predsjednica udruge. Udruga nema zaposlenih, sav rad je volonterski. Financira se redovnim prihodima i donacijama.